Thuiswerken chaotisch en rommelig?
Niet met deze tips
Het thuiswerken zit er inmiddels aardig ingebakken. Er zitten veel voordelen aan: minder reistijd, lekkere koffie tijdens werktijd en geen stoffige kantoormeubelen die “trendy” waren voor de millenniumwisseling. Toch merk je al snel dat thuis een dagje WFH je huiskamer al snel verandert in een mesthoop met overal documenten, aantekeningen, laptops en opladers.
Dat betekent aan het einde van de werkdag nog snel opruimen voordat manlief en de kids thuiskomen,Voor je het weet ben je drie keer per dag aan het opruimen, sorteren en afwassen en kom je verder helemaal nergens aan toe. Dat kan toch ook anders? Een kleine kamer ombouwen tot kantoor is ook mogelijk, maar vaak is de sfeer daar nog dodelijker dan op kantoor.
Met deze vier simpele tips wordt thuiswerken een stuk leuker en comfortabeler en behoud je de sfeer van je huiskamer. Thuiswerken in optima forma dus.
Begin niet eerder met werken dan anders
Een veelgemaakte fout is om alvast wat eerder te beginnen. Je ontloopt de file en kan dus net zo goed alvast inloggen, je mail checken of die meeting voorbereiden. Daarbij is inmiddels ook de wekker vaak al een kwartiertje later gezet. Het gevolg: minder tijd voor jezelf en je gezin. Na het ontbijt snel alle borden in de gootsteen zodat je gelijk aan de slag kunt.
Natuurlijk is dat kwartiertje extra slaap lekker, maar je ritme is gelijk verstoord. Op het reizen na, ben je ‘s morgens net zo druk als wanneer je op kantoor werkt. Dat zorgt gelijk al voor het eerste beetje chaos en dan moet de dag eigenlijk nog beginnen. Je zou veel beter hetzelfde ritme kunnen aanhouden en de extra tijd benutten om met je gezin door te brengen, de vaatwasser in te ruimen en te zorgen dat je goed uitgerust en opgeruimd aan je werkdag kunt beginnen.
Deel je werkdag in
Het heeft geen nut om je keukentafel vol te leggen met papieren die je pas aan het einde van de middag nodig hebt. Laat ze lekker liggen totdat je ze echt nodig hebt. Een lege werkplek leidt veel minder af en ziet er eerlijk gezegd een stuk gezelliger uit dan een tafel die bedekt is met aantekeningen en schriften.
Door je werkdag in te delen en alleen op tafel te leggen wat je echt nodig hebt, blijf je gefocust op je kerntaak zonder dat je tussendoor allerlei andere zaken gaat uitzoeken. Dit kost alleen maar tijd en zorgt dus voor een hoop chaos, zowel op je bureau/keukentafel, als in je hoofd. Klaar met een taak? Opruimen en verder met de volgende.
Pauzes zijn niet voor niets
Waarom zou je op kantoor wel pauzes nemen en thuis niet? Je werkt toch minstens net zo hard? Neem even de tijd voor jezelf, relax met een kop thee en kijk even een serie, of speel een spelletje online. Je wilt overigens niet weten hoeveel werknemers in de baas z’n tijd een gokje wagen bij online casinos. Dat kan natuurlijk niet op kantoor, maar sinds de opkomst van het thuiswerken, worden er veel meer online spellen gespeeld tijdens kantooruren dan anders. Wat je favoriete bezigheid ook is, sluit je echt even af van je werk. Desnoods even verkassen van de tafel naar de bank. Zelfs een powernap kan later je productiviteit een enorme boost geven.
Werkdag voorbij? Dag laptop!
Natuurlijk heb je morgen opnieuw de laptop en die stapel dossiers nodig, maar thuiswerken betekent niet dat je daarom de hele dag tegen je werk hoeft aan te kijken. Het grote voordeel van een laptop is dat je deze gemakkelijk dichtklapt en even weglegt. Omdat je de hele dag alles constant opgeruimd hebt, ben je binnen een minuut klaar en kan je avond beginnen.
Of je nu gaat sporten, koken, de kroeg in duikt of vanuit je luie stoel op zoek gaat naar de beste goksites, zorg er voor dat niets je aan die lange werkdag herinnert. Een opgeruimde tafel is een opgeruimd hoofd. Morgen weer een dag. Zonder file, gezellig thuis en met je eigen koffie. Wat wil je nog meer?
Een goed advies is goud waard
Alles voor een tevreden klant! Een erkend 5-sterrenspecialist wil u niet slechts een product of dienst verkopen, maar juist een fijne aankoopbeleving garanderen. Hierdoor weet u zeker dat u bij een winkel aanklopt waar de mensen tot het uiterste gaan om u 100% tevreden te stellen.