|
De VHG heeft vier praktische tips geformuleerd die consumenten kunnen helpen bij het vinden van een goede en betrouwbare hovenier. Als de consument deze vier tips in gedachten houdt dan wordt het risico op eventuele vervelende ervaringen in sterke mate beperkt. |
Tip 1: Duidelijke offerte en een getekende opdrachtbevestiging Zorg ervoor dat u vooraf een ondergetekende opdrachtbevestiging krijgt. In de offerte en opdrachtbevestiging staan afspraken over de prijs, de betalingstermijn en een omschrijving van de werkzaamheden. Een ontwerptekening en beplantingsplan waarin de planten worden benoemd kunnen ook worden opgenomen in een offerte maar dit is niet altijd aan de orde. Een vast onderdeel van de opdrachtbevestiging is dat er algemene voorwaarden zijn bijgesloten. De algemene voorwaarden van de VHG en Groenkeur bieden de garantie dat er bij eventuele geschillen tussen de klant en hovenier een beroep kan worden gedaan op een geschillencommissie. In deze commissie is o.a. de Consumentenbond in vertegenwoordigd.
Tip 2: VHG lidmaatschap en/of certificaten zoals Groenkeur, ISO en VCA. Vraag het bedrijf of ze lid zijn van de branchevereniging VHG en/of ze Groenkeur (hét kwaliteitskeurmerk voor de hovenier) gecertificeerd zijn. Daarnaast kunt u vragen naar certificaten als: VCA (het bedrijf werkt volgens de huidige veiligheidsnormen) en ISO (het bedrijf heeft zijn interne bedrijfsprocessen op orde).
Tip 3: Regionale bekendheid Kijk of de hovenier vermeld staat in het telefoonboek en/of Gouden Gids. Bekijk de website en vraag eventueel eens rond of andere mensen het bedrijf kennen en of ze bijvoorbeeld wel eens het busje met het bedrijfslogo hebben zien rondrijden.
Tip 4: Inschrijving bij de KvK en premiebetaling aan PT Vraag aan de hovenier of hij premie betaalt aan het Productschap Tuinbouw (PT). Dit is verplicht voor alle hoveniers in Nederland. Daarnaast kunt u vragen of hij ingeschreven staat bij de Kamer van Koophandel (KvK).
Kijk voor meer informatie op: www.vhg.org
|