verborgen gebreken
let er goed op
Waarschijnlijk ben je wel bekend met de term 'verborgen gebreken', vooral als je bezig met het kopen van een woning. Verborgen gebreken kunnen van alles zijn, van asbest tot aan lekkages in een woning. Het vervelende is dat een verborgen gebrek vaak niet meteen te zien is, vandaar ook de term verbogen gebrek. Maar wat houdt een verborgen gebrek precies in, waar moet je op letten, hoe ontdek je dit, en wat zijn jouw rechten en plichten in dit geval?
Wat is een verborgen gebrek?
Wanneer je een bestaand huis koopt, doe je dit inclusief alle zichtbare maar ook onzichtbare gebreken. Bepaalde zichtbare gebreken zoals een scheur in de muur is uiteraard niet een verborgen gebrek, je kunt het immers met je eigen ogen zien. Maar er kunnen ook andere gebreken in het huis aanwezig zijn die je niet kunt zien, zoals bijvoorbeeld slechte leidingen, boktor, lekkage en asbest. Ook kan het zijn dat er sprake is van een ernstig gebrek, bijvoorbeeld wanneer je het huis niet meer normaal kunt gebruiken. Een goed voorbeeld hiervan is een lekkend dak. Heeft de verkoper dit niet vermeld, dan is hij hiervoor aansprakelijk. Echter moet je dan wel als koper hebben voldaan aan je onderzoeksplicht.
De onderzoeksplicht van de koper
Als koper ben je wettelijk verplicht om de staat van het huis dat je overweegt te kopen te laten onderzoeken. Dit kan een lastige taak zijn, vooral als je hier geen ervaring mee hebt. Daarom is het verstandig om een een bouwkundige keuring uit te laten voeren, dit kun je bijvoorbeeld laten doen door Keuringsdienst voor Wonen. Een bouw expert onderzoekt dan heel grondig de staat van de woning en legt dit vast in een uitgebreid rapport. Hou er wel rekening mee dat een keuring niet alle risico's volledig uitsluit. Maar als koper heb je wel aan je onderzoeksplicht gehouden en dit kan in het geval van verborgen gebreken in je voordeel werken. Want ook na een bouwkundige keuring, hoe vervelend dit ook is, kunnen bepaalde gebreken alsnog aan het licht komen.
De meldingsplicht van de verkoper
Zowel koper als verkoper hebben een plicht tijdens het verkoopproces. De verkoper van de woning heeft namelijk een meldingsplicht. Dit houdt in dat hij verplicht is om je op de hoogte te stellen van bepaalde gebreken die bij hem bekend zijn. Denk bijvoorbeeld aan een lekkage van een dak. Ben je van plan om je huis te verkopen, dan kun je overwegen om een lekdetectie uit te laten voeren. Zo weet je zeker dat er geen verborgen lekkages in je huis aanwezig zijn, dit kan een hoop gedoe achteraf schelen. Overigens horen bij de meldingsplicht van de verkoper ook de staat van het huis. Het is belangrijk dat je al deze garanties zwart-op-wit hebt, zodat je dit op een later tijdstip kunt laten opnemen in het koopcontract. Heb je in de toekomst als koper toch te maken met bepaalde gebreken, dan kun je de verkopende partij hier alsnog aansprakelijk voor stellen.
Wat te doen bij een verborgen gebrek?
Heb je alsnog te maken met een verborgen gebrek, hoe ga je hier als koper mee om?
• Het belangrijkste is om heel snel de verkopende partij op de hoogte te stellen, het liefst doe je dit binnen een termijn van twee maanden. Zorg ook zeker dat je dit doet met behulp van een document waardoor je alles zwart-op-wit hebt staan.
• Natuurlijk hoef je niet meteen juridische stappen te ondernemen, wellicht kun je samen tot een oplossing komen. Echter is het weer van belang om alles zwart-op-wit te hebben staan, en mocht je iets moeten ondertekenen, dan kan het slim zijn om je juridisch goed te laten informeren.
• Mocht je er samen niet uitkomen en de verkoper biedt geen oplossing, stel hem dan in gebreke met een aangetekende brief. Betrek indien mogelijk je rechtsbijstandverzekering en eis herstel of schadevergoeding.
• Hebben al deze stappen geen nut en kom je er echt niet uit, dan kun je een juridische procedure overwegen. Zorg ervoor dat je alleen een juridische procedure start als de financiële impact van het gebrek de kosten van de procedure rechtvaardigt. Informeer ook zeker of je rechtsbijstandverzekering de kosten de kosten dekt.
Een goed advies is goud waard
Alles voor een tevreden klant! Een erkend 5-sterrenspecialist wil u niet slechts een product of dienst verkopen, maar juist een fijne aankoopbeleving garanderen. Hierdoor weet u zeker dat u bij een winkel aanklopt waar de mensen tot het uiterste gaan om u 100% tevreden te stellen.